joi, 20 noiembrie 2014

21 noiembrie - Intrarea in biserica a Maicii Domnului


 Intrarea in Biserica a Maicii Domnului comemoreaza aducerea Fecioarei Maria la Templu de catre parintii ei, Sfintii Ioachim si Ana. Arhiereul Zaharia a inchinat-o pe Maica Domnului in Sfanta Sfintelor, locul cel mai sfant din Templu, unde numai arhiereul intra o singura data pe an. Fecioara Maria a stat in Templu, timp de 12 ani.
In traditia populara, Intrarea in Biserica a Maicii Domnului este cunoscuta si sub denumirea de Sarbatoarea Luminii.
 Sarbatoarea Intrarii in Biserica a Maicii Domnului a fost instituita in secolul al VIII-lea, ca o necesitate practica, deoarece incepand cu secolul al V-lea in Apus si al VI-lea in Rasarit s-a raspandit practica observarii Postului Nasterii Domnului ca perioada de pregatire pentru sarbatoarea Nasterii Domnului sau a Craciunului. Prin urmare, Biserica a stabilit ca in ziua de 21 noiembrie a fiecarui an, adica in ziua a saptea de la inceputul Postului Craciunului (care incepe la data de 15 noiembrie), sa avem o sarbatoare a Maicii Domnului. Aceasta sarbatoare este numita Intrarea in Biserica sau in Templu a Maicii Domnului si ne aminteste de pregatirea duhovniceasca a Fecioarei Maria, timp de doisprezece ani, de la varsta de trei ani pana la varsta de cincisprezece ani, in Templul din Ierusalim. Templul avea si o scoala de crestere si educatie a fetelor in credinta si in activitati practice. Scoala era condusa de femei vaduve si evlavioase, care se ingrijeau de confectionarea si curatirea vesmintelor de la Templu si de mentinerea frumusetii lacasului sfant din Ierusalim. Aceste femei evlavioase, intelepte si harnice, erau educatoare sau profesoare care ajutau fetele de la 
Templu sa cultive rugaciunea si munca, sa creasca duhovniceste in ascultare, smerenie si grija pentru intretinerea obiectelor si vesmintelor sfinte de la Templu.
 In aceasta scoala duhovniceasca vine Fecioara Maria, fiind adusa la Templu de parintii ei inaintati in varsta, Ioachim si Ana, intrucat fiica lor era darul lui Dumnezeu si rodul rugaciunii lor si, ca atare, ea trebuia sa creasca in rugaciune si sfintenie. 

 Potrivit Sfintei Traditii, Fecioara Maria este primita la Templu de preotul Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul, care, inspirat fiind de Duhul Sfant, si-a dat seama ca ea este o fiinta binecuvantata de Dumnezeu pentru a implini o lucrare sfanta.
 In mod exceptional, Fecioara Maria nu a fost dusa doar in Sfanta, locul unde slujeau preotii, ci si in Sfanta Sfintelor, in locul cel mai sfant al Templului. De fapt, asa cum se spune in Apostolul care se citeste la aceasta sarbatoare, Templul avea trei incaperi, una pentru popor, a doua pentru preoti, care se numea Sfanta, iar a treia incapere era Sfanta Sfintelor, unde intra o data in an Marele Preot sau Arhiereul, pentru a rosti o rugaciune speciala. Insa, atat Templul, cat si Marele Preot din Vechiul Testament erau o preinchipuire sau o prefigurare a Persoanei si lucrarii viitoare a lui Hristos Arhiereul Vesnic. De aceea, Mantuitorul a zis iudeilor: "Daramati acest templu si in trei zile Eu il voi ridica" (In. 2, 19), referindu-Se profetic la trupul Sau care, dupa rastignire si moarte, va invia a treia zi. Deci, Templul din Ierusalim Il preinchipuia pe El, pe Mesia-Hristos, iar Arhiereul de la Templu Il preinchipuia tot pe Hristos, intrucat El este Arhiereul Vesnic, ceresc. 
 Iar Fecioara Maria intra in Templul din Ierusalim spre a creste, timp de 12 ani, in sfintenie, intrucat va deveni Biserica vie sau Templu viu al lui Dumnezeu-Cuvantul Care Se va naste din ea ca om. Pornind de la aceasta semnificatie a sarbatorii de astazi, Biserica ne indeamna sa ne pregatim pentru sarbatoarea Nasterii Domnului sau Craciunul, pentru ca in sufletul nostru si in casa noastra sa Se nasca duhovniceste Hristos-Domnul prin harul Duhului Sfant, deoarece unde este prezent Duhul Sfant, acolo este prezenta intreaga Sfanta Treime, iar Hristos-Domnul Se arata lucrator in viata noastra prin iubire milostiva si viata sfanta.  (crestinortodox.ro)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu